søndag den 27. maj 2012

Hvordan sætter man farver sammen?

Når man skal sætte farver sammen, kan det for nogen være lidt af en udfordring. For hvilke farver passer sammen, så det bare ser en anelse harmonisk ud?

Nogle farver ligger 'tæt' op af hinanden på farveskalaen og er nærmest i familie. Andre farver ligger i hver sin ende af farveskalaen og er ikke umiddelbart i familie, men til gengæld kan de - selvom de er helt modsatrettede - give hinanden et rigtig godt spil.

Jeg har fundet et rigtig godt farvehjul, som er 'interaktivt', dvs du kan vælge mellem flere forskellige kombinationer af farveskemaer (komplementær, splitkomplementær, analog, tetrade og triade). Desuden kan du ændre på farvemætning og lysstyrke.

Hjulet kan give dig et godt fingerpeg om, hvilke farver, som skal indgå i fx et maleri (hvis du maler) eller i dit hjem, når du indretter. Og for den sags skyld også i din påklædning.

Du finder farvehjulet her:  http://colorschemedesigner.com/


 Når jeg vælger farver til mine malerier, så bruger jeg ikke farvehjulet - det gjorde jeg ind imellem i starten, fordi det gav mig en idé om, jeg var på rette spor. Men det var mere som et 'tjek', når min intuition havde valgt farven. Jeg lader mig ikke styre af farvehjulet, men hvis jeg er i tvivl, kan jeg godt finde på at ty til det :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar